Asset Publisher

Return to Full Page

معرفی مختصر بخش های مختلف موزه و شرایط بازدید

معرفی مختصر بخش های مختلف موزه و شرایط بازدید


دستگاهها، نمونه ها و بخش های مختلف سالن علم:

در مجموعه علوم، بازدیدکنندگان با زیر مجموعه های مختلف و گسترده علوم پزشکی و زیست شناسی، نحوه تشخیص عوارض مختلف، تشخیص میکروسکوپی بیماریهای بدخیم، دیدن میکروبها با میکروسکوپهای شبه الکترونی، نحوه کار بزرگترین پیکره متحرک و تمام الکترونیک قلب و عروق انسان در جهان با قابلیت حرکت و نمایش بیش از 600 بیماری مختلف قلبی عروقی انسان، سلول شناسی، میکروب شناسی، خون شناسی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، اسکلت شناسی، جنین شناسی، ژنتیک، فیزیولوژی، آناتومی، بزرگترین کلکسیون بافتهای بدخیم کشور، انواع مولاژهای بافتهای بدن انسان، انواع اطلاعات پزشکی و اورژانس و توصیه ها و نکات ایمنی سلامتی، انواع تصاویر میکروبهای بدخیم، انواع اشکال بافتهای مختلف بدن انسان و . . . آشنا می شوند، علاوه بر این در بخش فیزیک کلاسیک و مدرن، آزمایشات بسیار پیشرفته در سطح دانشمندان در زمینه های اتم، کوانتوم، لیزر، شکست لیزر، نور، شکست نور، صوت، شکست صوت، انرژی پلاسما، انرژی های درون بدن، انرژی های خروجی بدن، اسکن های الکترونی چند بعدی، آینه ها، خطاهای چشم، کمپوزیسیون، پرسپکتیو، تصاویر بی نهایت، پرتاب نور با اشکال جادویی، منشور، کریستالها، امواج مادون قرمز، امواج مافوق صوت، امواج ماورابنفش، امواج ایستاده، امواج بتا و گامای مغز، امواجQRS  قلب، تله پاتی، تمرکز، دژاوو، الکترومغناطیس، الکتریسیته، الکترونیک، واندوگراف، اختلال کیاسما اپتیک، دیدن اجسام از پشت مانع، به کار انداختن وسایل الکتریکی بدون کاربرد برق و باطری،  و . . . و توجیه قوانین انیشتین، کپلر، کوپرنیک، ماری کوری، نیوتون، ماکس پلانک، تسلا، رادرفورد، بوهر، هیگز، شرودینگر، فاینمن، دیراک، بور، دوبروی، فون نویمان، پاولی، بورن، هایزنبرگ و سایر دانشمندان ارائه می گردد. سایر قسمتهای مجموعه علوم در قالب نمایش عمومی و کار با دستگاههای ابداعی و اختراعی مرتبط با فیزیک، مکانیک، الکترونیک، ریاضی، هندسه و همچنین آزمایشات عملی مرتبط با انرژی جنبشی، انرژی پتانسیل، عمل و عکس العمل، مرکز ثقل، گرانش، گشتاور، جرم، وزن، توان، کار، نیروی جاذبه، گرما، شتاب، حرکت مستقیم، حرکت مورب، حرکت دایره ای، امواج ایستاده، شناوری اجسام در فضا، سازه 900 کیلویی معلق سخنگو، کره نوسان نگار 1200 کیلویی معلق سخنگو، ایجاد خلاء نسبی و بی وزنی با دستگاه تونل برنولی و . . . می باشد . سایر واحدهای سالن علم شامل زندگی و تصاویر دانشمندان طراز اول جهان، بخش سیر تحول تکنولوژی، صنعت چاپ، کتابخانه، کارگاه، موتور ماشین، اسکلت شناسی حیوانات، جنین های رنگ شده جانوران و ارائه انواع آبزیان، سخت پوستان، گیاهان دارویی، کانیها، سنگها و سفالینه های خلیج فارس و جاده ابریشم، دیورامای بزرگ کشتی نوح، ماکت عظیم خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی و همچنین اورژانس  پزشکی می باشد که در اختیار عزیزان قرار  دارد.

 

نمونه ها و مناظر سالن های طبیعت:

در بخش طبیعت نیز که در واقع باغ وحشی بسیار زیبا اما ساکت و صامت از محیط زیست می باشد در 2 طبقه انواع پستانداران از جمله شیر، پلنگ، گرگ، خرس، کفتار، گراز، روباه، میمون، آهو، گوزن، انواع قوچ، غزال، بز کوهی، جوجه تیغی، گاو، شتر، شغال، انواع گربه های وحشی و جنگلی، خرگوش و همچنین انواع پرندگان شامل طاووس، شتر مرغ، کرکس، عقاب، جغد، باز شکاری، لک لک، پلیکان، فلامینگو، قو، غاز، مرغ ماهی خوار، کبک، خفاش، خروس کولی، هدهد، زنبور خوار، بلبل، فنچ و . . . خودنمایی می کنند، انواع خزندگان و دوزیستان نیز از کوچک تا غول آسا شامل انواع افعی، انواع سوسمار و تمساح به صورت تاکسیدرمی و انواع حشرات کوچک و بزرگ به شکل اتاله و همچنین انواع کندوهای زنبور عسل به شکل واقعی و مناظر متنوع و فرح بخش دیگر به صورت طبیعی خودنمایی می کنند.

موزه علاوه بر پذیرش بازدیدهای عمومی و تخصصی گروه های مختلف اساتید، مدیران، معاونین و آموزگاران و همچنین اردوهای علمی، آموزشی، سیاحتی کلیه اقشار تحصیلی و گردشگران ایرانی و خارجی، در صورت درخواست متقاضیان، اقدام به برگزاری انواع دوره های آموزشی رشته های ذکر شده زیر نظر کارشناسان مجرب و حرفه ای نیز می نماید.

 

نکات قابل توجه:

1) به دلیل اشراف مدیر کل وقت و سایر معاونین محترم ادراه کل آموزش و پرورش استان و برخی روسای دانشگاه های مختلف کشور از توان بالای علمی این مرکز و علاقمندی عزیزان فوق، بسیار حیف است که این نهاد آموزشی – پژوهشی روزانه پذیرای انبوه گردشگران و دانشمندان داخلی و خارجی باشد اما پس از قریب 20 سال از زمان شروع به کار، علی رغم تلاش همه جانبه و دلسوزانه این مرکز برای آموزش و پرورش، به دلیل اطلاع رسانی ضعیف برخی مجاری موثر نهاد فوق، بسیاری از مدارس این استان نجیب و قهرمان پرور طبق اظهار نظر مدیران و آموزگاران آموزش و پرورش هنوز از وجود آن بی اطلاع می باشند.

 

2) اکنون در کلیه کشورهای پیشرفته حضور در موزه های علوم همچون حضور در کلاسهای درس جزو برنامه های اجباری و کلاسی (و نه تفریحی یا اردویی) دانش آموزان و دانشجویان بوده و الزامی می باشد و بسیاری از آزمایشات جدی در این مراکز انجام می شود و از آزمایشگاههای مدارس به عنوان یک پایگاه آشنایی ساده با محیط آزمایشگاه استفاده می گردد که بسیار خوب است در سیستم آموزشی ما هم این کار خداپسندانه در دستور کار قرار گیرد.

 

3) کلیه رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی، فیزیک کلاسیک، فیزیک مدرن، حفاظت از محیط زیست و بررسی عوامل آلوده کننده آن، نحوه تهیه نمونه های گیاهی و جانوری و نگهداری از آنها به مدت طولانی، تشریح عملی مغز، قلب، کلیه، کبد، روده و سایر بافتها و اسکلت انسان به انتخاب علاقمندان به صورت دوره های مختلف و به صورت نظری یا عملی با هزینه ها و شرایط مربوطه در این مجموعه تدریس می شود.

 

4) به کلیه مسئولین، دبیران و آموزگارانی که دانش آموزان خود را چه در مقطع ابتدایی و چه متوسطه جهت بازدید به موزه بیاورند از سوی این مجموعه گواهی مخصوص و معتبر شرکت در پروژه های علمی اعطا می شود که طبق تأیید و موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان برای ایشان امتیاز محسوب گردیده و در ارتقاء شغلی این عزیزان موثر است.

 

5) این واحد جهت پذیرایی بازدید، نیاز به هیچ گونه سند و مدرک و نامه و کاغذ و ابلاغیه یا توصیه نامه از سوی ادارات آموزش و پرورش و یا سایر نهادهای دیگر و مراجعه حضوری ندارد، لذا دانشگاهها، ادارات و یا مدارس و گروههای محترم پس از تصمیم و تأیید نهایی بازدید توسط مسئولین ذیربط فقط کافیست چند روز قبل از زمان مورد نظر، جهت هماهنگی این واحد با حراست دانشگاه، تنها طی یک تماس تلفنی با دفتر موزه (33362491 - 33334149) مشخصات واحد خود را ثبت نمایند (بدیهی است حراست دانشگاه به گروه هایی که بدون هماهنگی قبلی با موزه قصد بازدید داشته باشند اجازه ورود به دانشگاه را نمی دهد)

 

6) به دلیل ازدحام بازدیدکنندگان، برخی مواقع کارکنان موزه قادر به پاسخ گویی به موقع تلفن نیستند، لذا در این صورت از متقاضیان عزیز خواهشمند است جهت گرفتن نوبت و یا هر گونه راهنمایی، با متانت و صبوری در فواصل زمانی مختلف و در چند نوبت تماس بگیرند.

 

7) جهت رفع سریع عواقب یا صدمات بدنی ناخواسته ناشی از حوادث غیر مترقبه و یا تغییر مزاج ناگهانی مسئولین، آموزگاران و یا خانواده ها به دلایل مختلف، این مجموعه مجهز به بخش اورژانس پزشکی می باشد.

 

8) روزها و ساعات بازدید، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت  8 تا 14 بعد از ظهر می باشد، بدیهی است گروه هایی می توانند به طور مطلوب از موزه استفاده نمایند که وقت کافی برای بازدید اختصاص دهند. (موزه جهت بازدیدهای ویژه مسئولین و یا همایشهای مختلف، در روزها و ساعات دیگر نیز در حد مقدور همکاری می نماید.)

 

9) بازدید از این مجموعه علاوه بر گروه های اداری، اساتید، دانشجویان، مسئولین، آموزگاران، دانش آموزان و سایر اقشار تحصیلی و فرهنگی برای عموم مردم نیز آزاد است.

 

10) تعطیلات موزه مشابه سایر دوایر دولتی می باشد، لذا به جز ایام تعطیلات رسمی کشور و عید نوروز و حدود یک ماه از تابستان، بخش های متنوع این مرکز در سایر روزهای سال به طور مستمر دایر و فعال بوده و حتی آماده خدمات دهی به اردوهای علمی، سیاحتی و یا تفریحی دانشجویی، دانش آموزی و اداری در تابستان نیز می باشد. (برخلاف تصور برخی مسئولین عزیز این مرکز یک نمایشگاه موقت نیست)

 

11) هزینه ورودی بازدید عمومی از کل مجموعه بدون افزایش نسبت به سال گذشته برای کلیه اقشار تحصیلی در سال جاری به صورت نیم بها (به ازای هر نفر 5000 تومان)، هزینه مجوز فیلم برداری به ازای هر دوربین حرفه ای ( 20000 تومان ) و هزینه شرکت در بخش فیزیک و انجام آزمایشات مدرن نیز به ازای هر نفر با 50 درصد تخفیف ( 5000 تومان) می باشد. (بدیهی است انتخاب بخش فیزیک برای بازدید اجباری نیست و انجام آزمایشات بستگی به تصمیم و صلاحدید مسئولین مربوطه و علاقه خود گروهها دارد)

 

12) بخش علوم پزشکی موزه، تست های اکوکاردیوگرافی، الکتروکاردیوگرافی، اسپیرومتری، ورزش و برخی آزمایشات خون را برای گروه های آموزشی علاقمند توضیح داده و به جهت آشنایی هر چه بیشتر این عزیزان با رشته پزشکی و در صورت درخواست و علاقمندی گروه، یک تست به صورت رایگان برای یک نفر از افراد در حضور بقیه انجام می گردد.

 

13) کلیه اتاق ها، بخش ها، آزمایشگاه ها و سایر فضاهای داخلی و خارجی موزه مجهز به دوربین های مدار بسته می باشند، لذا مسئولیت جبران هر گونه خسارات مادی به دستگاهها، اشیاء و نمونه ها و یا خسارات معنوی به شأن و منزلت کارکنان حتی پس از ترک موزه و بازبینی دوربین ها توسط حراست دانشگاه بر عهده مدیران، معاونین یا مسئولین گروه ها است.

 

14) به علت مجاورت موزه با کتابخانه مرکزی دانشگاه، مسئولیت رعایت سکوت و کنترل نظم و انضباط گروهها از لحظه ورود به دانشگاه و حضورشان در طول بازدید تا ترک دانشگاه به عهده مسئولین گرامی بوده و الزامی است، (بدیهی است استفاده از هر گونه سوت و یا صداهای ناهنجار دیگر جهت کنترل و سکوت دانش آموزان توسط کادر محترم آموزش و پرورش در کل محیط دانشگاه مطلقاً ممنوع است.)

 

15) استفاده از فضای سبز اطراف موزه جهت استراحت و یا صرف خوراکی توسط گروههای مختلف آزاد می باشد.

 

16) این مجموعه هم جوابگوی علاقمندیهای علمی، آموزشی، فرهنگی و برگزار کننده انواع تست ها و آزمایشات پیشرفته  کلاسیک و مدرن علمی می باشد و هم مشابه یک مرکز گردشگری، تفریحی، و باغ وحش زیبا در اختیار علاقمندان قرار دارد.

 

17) به دلیل رعایت کامل امور بهداشتی، موزه فاقد بوفه بوده و هیچ گونه مواد خوراکی در این مجموعه ارائه نمی گردد. اما در جهت رفاه هر چه بیشتر گروهها بخصوص دانشگاهها، آموزشگاهها و مدارسی که از  شهرستانها تشریف می آورند، این مجموعه با اداره تغذیه دانشگاه هماهنگ نموده و آنها در سلف سرویس مرکزی در فاصله نزدیک از موزه با هزینه اندک دانشجویی از دانش آموزان پذیرایی می نمایند.

 

18) علاقمندان عزیز علی رغم اطلاعات فوق، در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام های دیگر برای بازدید می توانند در وقت اداری با شماره های موزه که در ذیل آمده است تماس حاصل فرمایند. 

 

آدرس: اهواز – اول بلوار گلستان - دانشگاه شهید چمران – موزه علم و طبیعت ( ضلع غربی کتابخانه مرکزی )

تلفن مستقیم: 33362491 – 33334149 – 061 (وقت اداری ، شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 14) 

داخلی: 5041 – 5040 ( وقت اداری )

وب سایت: Museum.scu.ac.ir

ایمیل: Museum@scu.ac.ir